Sådan afmonterer du din cykel, inden den skal i kufferten

Lad det være sagt med det samme, alle cykler og dele er selvfølgelig ikke ens, men jeg vil tage udgangspunkt i de mest gængse dele….

Hjulene:

Vi starter med at tage hjulene af. De fleste racercykler og MTB cykler har quick release. Så hjulene kan tages af uden værktøj. På racercyklen, løsnes forbremsen på det lille håndtag på selve bremsekloen,  så klodser bliver trukket lidt fra ud fra fælgen, og derved giver lidt mere plads. Når forhjulet er taget af, lukkes der lidt luft ud af dækkene.
På en MTB med skivebremser, skal du være opmærksom på, at når du tager hjulet af, skal du have noget sat imellem bremseklodserne i kaliberen. De følger med de fleste nye cykler – to plaststykker med til at skubbe ind mellem bremseklodserne. De kaldes også nulstillere, da de tvinger klodserne tilbage. Har du ikke disse nulstillere, kan du sætte nogle stykker pap i klemme. Det skal du gøre, for ikke at risikere at stemplerne i kaliberen bliver trykket ud ved den fejltagelse. Det er en ærgerlig start på ferien, at skulle til cykelmekanikeren for at få bleedet bremserne – er uheldet først ude har han måske heller ikke nye pakninger.

For baghjulet gælder, både for racercyklen og MTBéren, at du skal have bagskifteren stående i det højeste gear, det vil sige det mindste tandhjul. Det gør det nemmere at sætte hjulet på igen.
Derved mindskes risikoen for at skade bagskifteren, når hjulet afmonteres.
Når baghjulet er taget af, hænger kæden ofte og rasler rundt. Til at holde styr på kæden, findes en lille fiks hjælper – en såkaldt kædeholder. Kædeholderen sættes fast i gaffelenden bag og spændes fast, herefter kan kæden hænges på som var det kassetten.

kaedeholder-morgan-blue_4205070000~1
qr copy


Pedaler:

Pedalerne skal afmonteres, det gøres enten med en pedalnøgle eller for nogle pedalers vedkommende en unbraconøgle, hvor kærven sidder i enden af pedalakslen ind mod kranken.
En rigtig god huskeregel når du skal skrue pedalerne af, drejes der i begge sider mod baghjulet. Husk at pakke pedalerne godt ind, hvis de skal ligge i kufferten, så de ikke rasler rundt i den under turen.

Sadlen:

I de fleste cykelkufferter er der ikke plads til, at sadlen sidder i den rigtige højde, enten skal sadelpinden køres i bund eller også skal sadelpinden helt op af stellet.
Det er meget vigtigt at du nøje noterer dig sadelhøjden. Den bedste metode er at sætte et stykke malertape rundt om sadelpinden lige hvor den går ned i stellet, så skal du ikke huske på et specielt mål. Sadelpinden løsnes med en unbraconøgle. Du kan eventuelt for en sikkerheds skyld, noterer sadelhøjden på malertapet. Sadelhøjden måles fra center af krankaksel og til top af sadel. Se illustration.

sadelmakering copy

Styret:

Styret skal enten drejes eller afmonteres. Hvis du kan nøjes med at dreje styret, løsnes de to skruer der sidder på siden af frempinden modsat styret, og styret drejes. Når styret er drejet, spænder du det ganske let fast igen.
Skal styret afmonteres, skruer du de fire unbracoskruer ud, der sidder i fronten af frempinden. Skruen sættes i igen sammen med frontkappen, så ved du hvor den er. For at du skal ramme samme vinkel på styret og skiftehåndtagene igen ved monteringen. En god ide er, at sætte et stykke malertape omkring styret helt inde ved frempinden, sætte en streg med en kuglepen, lige hvor revnen i mellem frempinden og frontklappen er.
Så får du samme vinkel på dine greb som du er vant til at køre med.

styrmarkerin copy

Vær forsigtig når du skal samle cyklen igen.

Når cyklen skal samles igen, er det meget vigtigt at du sikrer dig at styr, frempind og sadelpind ikke overspændes. På delene står hvor mange Nm der skal spændes med.
Jeg vil bestemt anbefale at du anskaffer dig en momentnøgle til dette arbejde.
I dag fremstilles mange dele, af meget lette aluminiums legeringer og mange med titaniumskruer, som er meget sarte.
Efterhånden som delene bliver lettere og lettere bliver de også mere skrøbelige.
Her finder du rigtigt meget billigt og lækkert værktøj

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.